Monday, May 10, 2010

ucapan rakaman

bila lama x menulis,xtahu nak tulis apa.bukannya jadi dungu.tapi dah terlalu lambat atau terlalu biasa untuk dikongsi.

aku perasan dalam Malaysia ni,bila ada satu kejadian yang menggemparkan,benda tu akan berturutan.maksudnya macam bila sesuatu didedahkan,makin menjadi2 lah benda tu.

budak kat seksyen 11 kena tembak.meninggal arwah.kasihan.xhabis di situ.seorang lagi kena tembak kena usus masa lari ala2 mat rempit dari polis.sorang lagi kena tembak peluru sesat bila polis nk lawan sama itu bekas komando x sihat.

isu dalam entri ni bukan polis tembak tanpa justifikasi atau lain kali jangan lari bila ditahan polis.isunya adakah pendedahan boleh mempengaruhi sesuatu kebarangkalian insiden.

dulu ingat ketika zaman kemalangan bas.sejak satu kemalangan didedahkan,serta merta berlaku kemalangan bas yang lain seolah olah berantai.buang bayi isu dari dulu.tapi sejak diambil berat,begitu juga berderet deret kes sama berlaku.lari ke lombok.mula xramai.lepas tu satu satu.berantai.dan semua ini seolah olah lenyap bila ada seseautu isu yang baru.

dulu masa kecik2 buat karangan kesan pendedahan media2 barat terhadap remaja.ok yang tu memang jelas.tapi yang kita alami sekarang agak berbeza.

caranya pun jelas.kerja siapa lagi kalau bukan media.tapi benarkah pendedahan hanyalah sebagai berita dan pengajaran?atau pendedahan tentang kebenaran mampu mempengaruhi manusia supaya menurut jejak yang sama?

jika setiap hari membaca laporan berbaur nafsu (yang kononnya pengajaran) dalam akhbar picisan,tidakkah seorang yang xberapa sihat mentalnya akan cuba?

habis di sini.celcom berkira.kata limit rm150.rm130 lebih pun dah putus.

No comments:

Post a Comment